Paras objektiivi?

Julkaistu

Monesti häissä törmään valokuvauksen harrastajiin. He ovat poikkeuksetta äärimmäisen kiinnostuneita kuvauslaitteista ja suurin osa heistä esittää seuraavat kaksi kysymystä:

  • Mikä on paras kameramerkki?
  • Mikä on eniten käyttämäsi objektiivi?

Tiesin itse jo vastauksen jälkimmäiseen kysymykseen, mutta halusin asiaan varmistuksen. Sen sai kätevästi selville Adobe Lightroom -ohjelman avulla, joka laskee hetkessä kuinka moni asiakkailleni toimitetuista kuvista on otettu milläkin objektiivilla ja kamerarungolla.

Helsingin-Haakuvaus-70-200mm-9

Ylivoimaisesti eniten käyttämäni objektiivi on Lightroomin mukaan Nikon 70-200mm f2.8 VRII. Kuvia sillä on otettu yli kaksinkertainen määrä toiseksi eniten käytettyyn objektiiviin nähden. Osasyy tähän on se, että käytän objektiivia usein hääpotrettien kuvaamiseen, jolloin kuvia tulee otettua poikkeuksellisen runsaasti lyhyessä ajassa.

 

Monipuolinen polttovälialue

Minulla on hyvä näkö ja tarkkailen jatkuvasti ympäristöäni, myös kauempana tapahtuvia tilanteita. Laaja polttovälialue mahdollistaa sekä lähellä että kauempana tapahtuvien tilanteiden kuvaamisen.

Nikkor 70-200mm f2.8 VRII

Suuri polttoväli telepäässä mahdollistaa temppuilun perspektiivin kanssa. Pienellä kuvauskulman vaihdolla voi taustalla olevat häiriötekijät  hävittää kuvasta tai muuttaa koko kuvan täysin toisenlaiseksi. Alle olevaan kuvaan oli helppoa saada hääparille tärkeä rakennus, Suomenlinnan kirkko, taustaksi hääpotretille.

Helsingin-Haakuvaus-70-200mm-8

Seuraava kuva on otettu Töölössä, jossa pitkin Mechelininkatua huristavat autot eivät oikein sopineet teemaan.
Helsingin-Haakuvaus-70-200mm-7

 

Alla oleva kuva on otettu Pasilan juna-aseman kupeessa tiili- ja betonirakennusten ympäröimänä huolellisesti valitulla kuvakulmalla.

 

Helsingin-Haakuvaus-70-200mm-5

 

Valovoima

Objektiivin valovoimaa kuvaava aukko on f/2.8, joka riittää nykyaikaisen järjestelmäkamerarungon parina hyvin lähes tilanteessa kuin tilanteessa, eikä pimeää tarvitse pelätä. Valovoima yhdistettynä suureen polttoväliin on hyvä yhdistelmä myös päivänvalossa. Kohteiden erottaminen taustasta ja syväterävyyden hallinta on helppoa.

Helsingin-Haakuvaus-70-200mm-3

 

Kuvanvakain

Objektiivin kuvanvakain on uskomaton apu pimeässä kuvatessa. Mikäli tilanne vain sallii ja kohde on suhteellisen paikallaan, voi tällä objektiivilla ottaa teräviä kuvia pimeässä jopa 1/15 s valotusajalla. Käytännössä kennolle tulvii tällöin valoa 3-4 kertaa enemmän kuin ilman vakainta kuvatessa, joka taas mahdollistaa kuvaamisen 3-4 kertaa alhaisemmalla ISO-arvolla. Kyllä kiitos!

Helsingin-Haakuvaus-70-200mm-6

 

Tärkeintä

Ehdottomasti paras asia tässä objektiivissa on kuitenkin sen tuottama piirto, joka on sanalla sanoen kaunista. Värit, sävyt, yksityiskohdat ja epäterävät alueet toistuvat luonnollisina ja miellyttävinä. Toinen tärkeä seikka ammattikuvaajalle on luotettavuus. Kaluston kanssa on selvittävä sateesta, mutalammikoista, kolhuista ja kolauksista välittämättä. Luotettava automaattitarkennus on myös korvaamaton apu nopeassa tilannekuvauksessa.

Helsingin-Haakuvaus-70-200mm-4

 

Huonoa?

Objektiivin hintalappu, 2000 euroa, karkottaa suurimman osan harrastajakuvaajista. Muilta valmistajilta saa huokeammalla samalla polttovälillä ja valovoimalla varustettuja objektiiveja, mutta en osaa niitä tässä arvioida sen kummemmin. Huonoksi puoleksi voisi lukea painon, mutta sitä lienee vaikea pienentää heikentämättä optiikan laatua tai rungon kestävyyttä.

Kun huonoa sanottavaa on vaikea keksiä, on sanomattakin selvää että tämä objektiivi on olennainen osa ainakin omaa työkalupakkiani.

Haluan vielä painottaa, että pelkkä kallis objektiivi ei tee kenestäkään hyvää valokuvaajaa. Valokuvauksen harjoittelu ja harrastaminen onnistuu mainiosti myös paljon edullisemmilla laitteilla. Keskittyminen olisikin monesti hyvä suunnata aivan muualle, pois objektiiveista, rungoista ja salamalaitteista.

 

Entä se paras kameramerkki?

No tietenkin se, joka sopii omaan käteen parhaiten ja jota tulee myös käytettyä :)

Lisää kommentti

  • (will not be published)